W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Znaczki - polska6.pl
Kanał RSS Profil KZP na Facebooku

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Ogłoszenia Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Kanał RSS Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne

Wyszukiwarka

Malborskie mosty - dawny most kolejowy

2018.10.03. 07:29

Bogata historia dawnego mostu kolejowego, powiązana ściśle z dziejami naszego miasta, Malborka, zainspirowała środowisko malborskich filatelistów , którzy wspólnie z pracownikami Urzędu Pocztowego Malbork 1 i w uzgodnieniu z Muzeum Miasta Malborka, zaprojektowali i wydali w opcji "Mój znaczek" trzy znaczki o nominale A, przedstawiające dawny most kolejowy nad Nogatem w Malborku oraz jego twórców.

Budowę dwutorowego mostu kolejowego rozpoczęto ponad 130 lat temu, 30 kwietnia 1888 roku . Pierwsze pociągi przejechały po nim już w październiku 1889 roku, ale prace budowlane zakończono 25 października 1891. Most ten, podobnie jak budowany w tym samym okresie most w Tczewie, był dziełem Johanna Wilhelma Schwedlera, naczelnego inżyniera Królewskich Kolei Pruskich, inż. Georga C. Mehrtensa i architekta Johanna E. Jacobsthala. Miał konstrukcję stalową o tzw. soczewkowym układzie dźwigarów.

Oprócz funkcji komunikacyjnych most pełnił zadania militarne, o czym świadczą wzniesione na przyczółku zachodnim dwie kwadratowe , na wschodnim dwie prostokątne wartownie - kaponiery. Od strony wschodniej kaponiery łączył mur kurtynowy ze strzelnicami . Zbudowano również niesklepione przejazdy bramne zamykane wrotami .

Działania wojenne w czasie II wojny światowej na terenie Malborka zakończyły się wysadzeniem mostów drogowo - kolejowego i kolejowego przez załogę Festung Marienburg 8 marca 1945 roku.

Po wojnie, władze polskie do 1947 roku odbudowały prowizorycznie tylko most kolejowy przy użyciu dwóch jednotorowych przęseł ESTB - mostu produkcji brytyjskiej, otrzymanego w ramach UNRRA, o kratownicy typu X z jazdą dołem. W latach 70-tych dwudziestego wieku , wykorzystując pozostałości po moście Schwedlera ( m.in. filar), projektant inż. Konrad Kubiński stworzył konstrukcję blachownicową z jazdą górą, która po modernizacji służy nam do dnia dzisiejszego

Jeden ze znaczków zdobi rysunek francuskiego parowozu "Nord" , który w tym okresie (kursował od 1896 r.) ciągnął słynny pociąg "Balt-Orient Ekspres" przejeżdżający przez mosty , tczewski na Wiśle i malborski na Nogacie.

Projektantem znaczków i arkusika jest Jerzy Zimnicki. Powstały one przy wydatnej pomocy pana Bernarda Jesionowskiego i pana Adama Murawskiego.

Zainteresowani wydawnictwem proszeni są o kontakt z panem naczelnikiem UP Malbork 1 kazimierz.laska@poczta-polska.pl lub wizytę w malborskiej poczcie na ul. 17 Marca 38.



Jerzy Zimnicki

Nowe znaczki i całostki

Reklama

Zaprzyjaźnione strony

Biuletyn filatelistyczny

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze informacje filatelistyczne, wpisz poniżej swój adres e-mail i kliknij przycisk OK

Więcej informacji >

Sonda

Jak ofrankujesz kartki świąteczne?

Wyniki sondy >

KZP.pl na Facebooku

Najnowsze roczniki w katalogu

Zn
2018
Cp
2018
Do
2018
Er
2018
Ps
2018
Zn
2019
Cp
2019
Do
2019

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij