W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Poczta Polska
Nowy miesięcznik
filatelistyczny
już dostępny!
Biuletyn Filatelistyczny Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Wyszukiwarka

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Biuletyn Kanał RSS Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki FDC Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne
Reklama
Nowe znaczki i całostki
Zaprzyjaźnione strony
Najnowsze roczniki
Zn
2023
Cp
2023
Do
2023
Er
2023
Ps
2023

Zn
2024
Cp
2024
Do
2024
Ps
2024
Zn
2025

PERFOMETRREKLAMA

Malborskie mosty - dawny most kolejowy

2018.10.03. 07:29

Bogata historia dawnego mostu kolejowego, powiązana ściśle z dziejami naszego miasta, Malborka, zainspirowała środowisko malborskich filatelistów , którzy wspólnie z pracownikami Urzędu Pocztowego Malbork 1 i w uzgodnieniu z Muzeum Miasta Malborka, zaprojektowali i wydali w opcji "Mój znaczek" trzy znaczki o nominale A, przedstawiające dawny most kolejowy nad Nogatem w Malborku oraz jego twórców.

Budowę dwutorowego mostu kolejowego rozpoczęto ponad 130 lat temu, 30 kwietnia 1888 roku . Pierwsze pociągi przejechały po nim już w październiku 1889 roku, ale prace budowlane zakończono 25 października 1891. Most ten, podobnie jak budowany w tym samym okresie most w Tczewie, był dziełem Johanna Wilhelma Schwedlera, naczelnego inżyniera Królewskich Kolei Pruskich, inż. Georga C. Mehrtensa i architekta Johanna E. Jacobsthala. Miał konstrukcję stalową o tzw. soczewkowym układzie dźwigarów.

Oprócz funkcji komunikacyjnych most pełnił zadania militarne, o czym świadczą wzniesione na przyczółku zachodnim dwie kwadratowe , na wschodnim dwie prostokątne wartownie - kaponiery. Od strony wschodniej kaponiery łączył mur kurtynowy ze strzelnicami . Zbudowano również niesklepione przejazdy bramne zamykane wrotami .

Działania wojenne w czasie II wojny światowej na terenie Malborka zakończyły się wysadzeniem mostów drogowo - kolejowego i kolejowego przez załogę Festung Marienburg 8 marca 1945 roku.

Po wojnie, władze polskie do 1947 roku odbudowały prowizorycznie tylko most kolejowy przy użyciu dwóch jednotorowych przęseł ESTB - mostu produkcji brytyjskiej, otrzymanego w ramach UNRRA, o kratownicy typu X z jazdą dołem. W latach 70-tych dwudziestego wieku , wykorzystując pozostałości po moście Schwedlera ( m.in. filar), projektant inż. Konrad Kubiński stworzył konstrukcję blachownicową z jazdą górą, która po modernizacji służy nam do dnia dzisiejszego

Jeden ze znaczków zdobi rysunek francuskiego parowozu "Nord" , który w tym okresie (kursował od 1896 r.) ciągnął słynny pociąg "Balt-Orient Ekspres" przejeżdżający przez mosty , tczewski na Wiśle i malborski na Nogacie.

Projektantem znaczków i arkusika jest Jerzy Zimnicki. Powstały one przy wydatnej pomocy pana Bernarda Jesionowskiego i pana Adama Murawskiego.

Zainteresowani wydawnictwem proszeni są o kontakt z panem naczelnikiem UP Malbork 1 kazimierz.laska@poczta-polska.pl lub wizytę w malborskiej poczcie na ul. 17 Marca 38.



Jerzy Zimnicki

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij