W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Nowy miesięcznik
filatelistyczny
już dostępny!
Biuletyn Filatelistyczny Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Wyszukiwarka

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Biuletyn Kanał RSS Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki FDC Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne
Reklama
Nowe znaczki i całostki
Zaprzyjaźnione strony
Najnowsze roczniki
Zn
2023
Cp
2023
Do
2023
Er
2023
Ps
2023

Zn
2024
Cp
2024
Do
2024
Ps
2024
Zn
2025

PERFOMETRREKLAMA

Mosty w Polsce

2008.09.10. 19:15

Most to jeden z najstarszych pomysłów ludzkości na podporządkowanie sobie przyrody.

Kiedyś mostem był przerzucony przez strumień czy przepaść pień drzewa, później konstrukcje z lin, desek, kamieni, aż do wyrafinowanych konstrukcji z żelaza, betonu i stali. Mosty pełnią funkcje komunikacyjne, strategiczne, a także są ważnymi elementami architektury.

Nowe znaczki pocztowe i koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC

Poczta Polska przedstawia serię 4 znaczków ze słynnymi polskimi mostami powstałymi w XIX, XX i XXI wieku. Najstarszym z prezentowanych mostów jest toruński most kolejowy, a kolejne to: most Poniatowskiego w Warszawie, most spawany w okolicach Łowicza oraz najnowszy warszawski most - Siekierkowski. Znaczki wydrukowano w arkuszach, na których umieszczono po 4 znaczki każdego rodzaju. Przygotowano również dwie koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC z fragmentami konstrukcji mostów. Znaczkom towarzyszy okolicznościowy datownik stosowany w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.

Most im. Ernesta Malinowskiego w Toruniu

Żelazny most kolejowy o konstrukcji kratownicowej, zbudowany w latach 1870-1873 w celu połączenia linii kolejowych, a także jako obiekt fortyfikacyjny na dolnym odcinku Wisły. Obejmuje tzw. Starą Wisłę oraz Kępę Bazarową. Miał ponad 20-metrowe wieże zdobione figurami, które usunięto w 1920 r., gdyż przypominały o pruskiej historii miasta. Same wieże rozebrano w latach 50. XX w. Do 1934 r. był to jedyny most w Toruniu z ruchem kolejowym, kołowym i pieszym. Zniszczony dwukrotnie podczas II wojny światowej - przez wojska polskie (we wrześniu 1939 r.), a następnie przez Niemców (w styczniu 1945 r.). Odbudowany po wojnie. W 1999 r. most otrzymał imię Ernesta Malinowskiego, słynnego konstruktora linii kolejowej w Andach.

Most Poniatowskiego w Warszawie

Wybudowany w latach 1904-1914 jako trzeci warszawski most na Wiśle. Autorami projektu byli inżynierowie M. Marszewski i W. Paszkowski. Nad stroną architektoniczną czuwał S. Szyller, m.in. autor budynków Politechniki Warszawskiej. Charakterystyczne dla tego mostu są neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie nad Powiślem. Most Poniatowskiego został poważnie uszkodzony w 1915 r. przez wycofujące się wojska rosyjskie. Odbudowany w latach 1921-1926. W 1926 r. podczas przewrotu majowego był miejscem historycznego spotkania marszałka Józefa Piłsudskiego z prezydentem Stanisławem Wojciechowskim. Ponownie zniszczony przez Niemców w czasie powstania warszawskiego w 1944 r. Został odbudowany po wojnie (1946 r.) w nieco uboższej formie, bez ozdobnej balustrady i kilku ławek.

Most w Maurzycach

Pierwszy na świecie most spawany zaprojektowany przez inż. Stefana Bryłę w 1928 r., wybudowany na rzece Słudwi (lewy dopływ Bzury). Spawanie zmniejszyło znacznie ciężar mostu, gdyż wcześniej stalowe elementy łączono za pomocą nitów lub śrub. Most waży 55 ton.

Most Siekierkowski w Warszawie

Planowany już w latach międzywojennych most został wybudowany w latach 2000-2002 r. Jest elementem nieukończonej jeszcze ponad 8-kilometrowej Trasy Siekierkowskiej. Jest to siódmy warszawski most na Wiśle, podwieszany na dwóch pylonach, bez podpór w nurcie rzeki. Ma charakterystyczne pomarańczowe liny, których kolor ostrzega i tym samym chroni ptaki przed niebezpieczeństwem zderzenia.




Podstawowe dane emisji:

autor projektu:Andrzej Gosik
ilość znaczków:4
wartość:2 x 1,45 zł, 2 x 3 zł
nakład:po 500.000 sztuk każdego
technika druku:offsetowa
format znaczka:43 x 31,25 mm
papier:fluorescencyjny
arkusze sprzedażne:po 16 znaczków
data obiegu:29 sierpnia 2008 r.

źródło: Poczta Polska

Wygląd znaczków wprowadzonych do sprzedaży może różnić się od projektów przedstawianych w zapowiedziach.

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij