W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Nowy miesięcznik
filatelistyczny
już dostępny!
Biuletyn Filatelistyczny Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Wyszukiwarka

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Biuletyn Kanał RSS Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki FDC Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne
Reklama
Nowe znaczki i całostki
Zaprzyjaźnione strony
Najnowsze roczniki
Zn
2023
Cp
2023
Do
2023
Er
2023
Ps
2023

Zn
2024
Cp
2024
Do
2024
Ps
2024
Zn
2025

PERFOMETRREKLAMA

Współczesna rzeźba polska - Władysław Hasior

2009.03.11. 14:41

14 lipca 2009 roku mija 10 lat od śmierci Władysława Hasiora. Poczta Polska przygotowała serię czterech znaczków z fotografiami prac artysty.

Władysław Hasior (1928-1999)

Artysta urodził się w Nowym Sączu. Ukończył Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem, gdzie uczył się pod kierunkiem prof. Antoniego Kenara. W latach 1952-1958 studiował na wydziale rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Mariana Wnuka. Po studiach dużo podróżował i brał udział w wystawach, m.in. dzięki stypendium francuskiego Ministerstwa Kultury. Do 1968 r. uczył w swoim dawnym liceum w Zakopanem. Na początku lat 70. pracował we Wrocławiu: wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych i tworzył scenografie w Teatrze Polskim.

W Zakopanem Hasior brał czynny udział w życiu artystycznym miasta. Szczególnie zaangażowany był w działalność swojej galerii autorskiej, która powstała w 1985 r. jako filia Muzeum Tatrzańskiego. Temu właśnie muzeum artysta zapisał w testamencie swoje prace. Wiele dzieł znajduje się również w muzeach narodowych w różnych miastach Polski, w muzeach zagranicznych, m.in. w Sztokholmie, Oslo, Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Montevideo i Sao Paulo, a także w kolekcjach prywatnych.

Twórczość

Władysław Hasior był twórcą nadzwyczaj oryginalnym, nie powielał żadnych wzorców. Używał w swojej twórczości różnych materiałów, przede wszystkim gotowych przedmiotów (takich jak np. lalki, widły, lusterka) i ich fragmentów, gdyż uważał, że za pomocą tradycyjnego tworzywa rzeźbiarskiego nie przekaże tyle treści, ile chciałby wyrazić. Jak sam mówił: "Używam materiałów, które coś znaczą. Każdy przedmiot ma swój sens, a złożone dają aforyzm. [...] Działalność artystyczną uważam za prowokację: intelektualną, twórczą".

Do tworzenia rzeźb plenerowych artysta jako surowców używał ognia, wody, wiatru, dźwięku oraz szkła. Oryginalnym wynalazkiem Hasiora było stosowanie wykopanych w ziemi dołów jako form odlewniczych figur z cementu. Krytycy podkreślali w twórczości Hasiora wpływy dadaizmu, surrealizmu i pop-artu. Inspiracją dla niego była też na pewno sztuka ludowa. Jako obserwator codzienności, przede wszystkim prowincji, dokumentował na zdjęciach tandetną estetykę "sztuki powiatowej", a następnie do niej nawiązywał. Często odwoływał się do mitologii, w jego pracach powracały wojenne wspomnienia, ale każdy temat pokazywał w niekonwencjonalny sposób, nadając nowe znaczenia wytartym symbolom, mieszając makabrę i okrucieństwo z groteską, ironią i żartem. Jego wystawy wzbudzały kontrowersje, ale zmuszały widzów do refleksji.

Sztandary

Inspirowane kościelnymi sztandarami procesyjnymi asamblaże* powstawały od połowy lat 60. Mimo że składają się z tkanin, przedmiotów z tworzywa, drewna, metalu czy szkła, to artysta nazywał je obrazami. Są bardzo duże, mają od półtora do czterech metrów wysokości i około metra szerokości. Mieszają się w nich symbole wzniosłe i proza życia, co można zauważyć już w tytułach: Sztandar św. Emeryta, Sztandar Ptasznika, Sztandar Mony Lisy, Sztandar Polski, Sztandar Czarnego Anioła, Sztandar Blaskomiotny, Sztandar Ekstazy. Artysta wykorzystywał sztandary w widowiskach w plenerze, takich jak np. procesyjny pochód Święto kwitnącej jabłoni w Łącku.

Nowe znaczki i koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC

14 lipca 2009 roku mija 10 lat od śmierci Władysława Hasiora. Poczta Polska przygotowała serię czterech znaczków z fotografiami prac artysty. Są to asamblaże Zwiastowanie i Mucha oraz Sztandar Zielonej Poetki i Sztandar - Rozbieranie do snu. Na kopertach FDC widnieją prace: Szarańcza i Sztandar ofiarny. Emisji towarzyszy datownik okolicznościowy stosowany w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.

*asamblaż - (fr. assemblage - zbiór), kompozycja wykonana z gotowych przedmiotów lub ich fragmentów, przestrzenny odpowiednik kolażu.

Ciekawostka:

Twórczość Hasiora inspirowała innych artystów. Nawiązywał do niej m.in. w swoich wierszach poeta Stanisław Grochowiak, a "Sztandary Hasiora" to tytuł cyklu krótkich utworów Marka Grechuty.



Podstawowe dane emisji:

autorka projektu:Małgorzata Osa
ilość znaczków:4
wartość:2 x 1,45 zł, 2,10 zł, 2,40 zł
nakład:po 500.000 sztuk każdego
technika druku:offsetowa
format znaczka:31,25 x 43 mm
papier:fluorescencyjny
arkusze sprzedażne:arkusiki zawierające 4 znaczki każdego nominału (nakład: 100.000 szt.) i arkusze po 20 szt. znaczków jednego nominału (nakład: 400.000 szt.)
data obiegu:6 marca 2009 r.

źródło: Poczta Polska

Wygląd znaczków wprowadzonych do sprzedaży może różnić się od projektów przedstawianych w zapowiedziach.

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij