W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz możliwości personalizacji serwisu, strona www.kzp.pl oraz zawarte w niej elementy innych dostawców (np. google, facebook, reklamodawcy) wykorzystują pliki cookies, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika. Użytkownik, który nie życzy sobie, aby pliki te były u niego zapisywane, może zmienić odpowiednie opcje swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji... Wyłącz ten komunikat
kzp
Fischer - Przegl¹d Filatelistyczny
Nowy miesięcznik
filatelistyczny
już dostępny!
Biuletyn Filatelistyczny Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Wyszukiwarka

Menu główne strony

Katalogi Wiadomości Informator Kalendarz Sklepy Linki Kontakt Biuletyn Kanał RSS Profil KZP na Twitterze Profil KZP na Facebooku

Katalogi

Znaczki FDC Całostki - kartki Całostki - koperty Całostki inne Datowniki okolicznościowe Erki okolicznościowe Poczty specjalne
Reklama
Nowe znaczki i całostki
Zaprzyjaźnione strony
Najnowsze roczniki
Zn
2023
Cp
2023
Do
2023
Er
2023
Ps
2023

Zn
2024
Cp
2024
Do
2024
Ps
2024
Zn
2025

PERFOMETRREKLAMA

Zabytkowe wagony

2007.05.22. 17:03

Poczta Polska prezentuje serię czterech znaczków, przedstawiających zabytkowe wagony kolejowe z parowozowni w Wolsztynie, obchodzącej w tym roku stulecie istnienia. Pociągi, szczególnie te zabytkowe, są częstym i wdzięcznym obiektem ilustracyjnym. Zachwyca malownicze piękno pędzących maszyn, romantyczna aura wspomnień podróży, urok dawnych czasów, kiedy czas jakby wolniej płynął.

Kolej na ziemiach polskich

Początki historii kolei na ziemiach polskich sięgają połowy XIX wieku. Pierwszą linią kolejową w Królestwie Polskim była słynna Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Burzliwe dzieje Polski rzutowały na rozwój transportu kolejowego. W latach wojen pociągi służyły głównie wojsku, a po zmianach granic tabory kolejowe były przejmowane i wywożone do naszych sąsiadów. W latach 20. XX w., po odzyskaniu niepodległości rozpoczęto produkcję parowozów w Chrzanowie i w Poznaniu, ale były to lata kryzysu ekonomicznego, który dotknął również kolej. Następny etap rozwoju to lata po II wojnie światowej m.in. uruchomienie produkcji pociągów w zakładach Pa-Fa-Wag we Wrocławiu. Choć pierwsze linie elektryczne pojawiły się już w latach 30., to największa elektryfikacja kolei przypada na lata 50. i 60. ubiegłego stulecia. Lata 70. to rozkwit transportu towarowego, głównie ze Śląska na wybrzeże, oraz transportu pasażerskiego. W 2006 r. PKP obchodziło 80-lecie istnienia.

Parowozownia w Wolsztynie

Jest to jedyne miejsce w Europie, skąd parowozy nadal wyruszają codziennie według stałego rozkładu jazdy. Są to planowe kursy pociągów osobowych do Poznania i Leszna. Znajduje się tu ponad 30 parowozów. Każdego roku na początku maja organizowana jest w Wolsztynie "Parada Parowozów".

Koperty FDC

Dwie koperty Pierwszego Dnia Obiegu za tło mają archiwalne fotografie wykonane na stacjach kolejowych. W rogu umieszczono znak jubileuszowy wolsztyńskiej parowozowni.

Datownik

Datownik okolicznościowy stosowany w Urzędzie Pocztowym Wolsztyn 1 przedstawia znak kolejowy oznaczający niestrzeżony przejazd wielotorowy.



Podstawowe dane emisji:

autor projektu:J. Skakun
ilość znaczków:4
wartość:2 x 1.35 zł, 2 x 2.40 zł
nakład:500.000 sztuk
technika druku:offset
format znaczka:43 x 31.25 mm
papier:fluorescencyjny
arkusze sprzedażne:po 16 znaczków
data obiegu:28 kwiecień 2007 r.

źródło: Poczta Polska

Informacje

Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JavaScript, style CSS: Marek Jedziniak.

Wykorzystanie jakichkolwiek materiałów z tej strony możliwe tylko za zgodą autora serwisu.

Wydrukowano z serwisu k@talog znaków pocztowych www.kzp.pl
zamknij